واكنش افراد، گروه‌ها و دولت لبنان به سخنان پاپ "بنديكت شانزدهم"، در روزنامه‌هاي روز شنبه لبنان بازتاب گسترده‌اي داشت.

پاپ گفته بود، عقيده مسيحيت مبتني بر منطق است اما دين اسلام بر منطق استوار نيست و در كلام خود با اشاره به كتاب "امپراتوري بيزانس"، به پيامبر اسلام اهانت و از مفهوم جهاد در انديشه اسلامي انتقاد كرده بود.

روزنامه "السفير" نوشت: لبنان نيز مانند ساير كشورهاي عربي و اسلامي، خواستار توضيح رسمي و عذرخواهي از سوي مقام‌هاي واتيكان درباره سخنان اهانت آميز پاپ به اسلام و مسلمانان شد.

مقام‌هاي لبنان همچنين تلاش كردند خشم مردم اين كشور را مهار كنند و اين موضوع در نشست هيات وزيران لبنان مطرح شد و رهبران ديني اسلامي و گروههاي مختلف نيز سخنان پاپ را محكوم كردند.

به نوشته السفير، "فواد سنيوره" نخست وزير لبنان، كاردار سفارت واتيكان در بيروت را فراخواند و از وي درباره سخنان پاپ توضيح خواست.

اين روزنامه به نقل از "ويساوالداس كالبوكاس" كاردار سفارت واتيكان در لبنان نوشت: هدف پاپ از سخنان خود، موضعگيري خصمانه با طرف‌هاي ديگر نبوده بلكه وي از واقعيت موجود در نزد مسيحيت سخن گفته است.

وي نسخه‌اي از توضيح صادر شده از سوي مسوول اطلاع رساني واتيكان درباره موضعگيري پاپ را به سنيوره ارايه كرد.

"پولس مطر" رييس اسقف‌هاي ماروني بيروت گفت: پس از دقت در متن اصلي سخنراني پاپ، مشخص شد كه برخي تفسيرها از سوي مفسران حتي در روزنامه‌هاي غربي، سخنان پاپ را تحريف كرده است.

وي افزود: پاپ كه از نزديكترين معاونان پاپ مرحوم "يوحنا پولس دوم" بود، امكان ندارد به عقيده والاي اسلامي و احساسات برادران مسلمان اهانت كند بلكه تفسير نادرست سخنان وي و جدا كردن برخي بخش‌ها از متن اصلي سخنراني او، موجب تحريف متن اصلي شده است.

موضوع ياد شده همچنين در نشست هيات وزيران لبنان مطرح شد و رهبران ديني اسلامي و گروههاي مختلف نيز سخنان پاپ را محكوم كردند.

روزنامه "آينده" به نقل از "محمد صفدي" وزير حمل و نقل لبنان نوشت:
سخنان پاپ به عنوان رييس كليساي كاتوليك درباره اسلام، نشانه آگاهي نداشتن غربي‌ها از تمدن اسلامي است، اسلام دين تسامح و گفت وگو است .

اين روزنامه افزود: جنبش شيعي "امل" با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد كه سخنان پاپ كاملا با روشي كه كليساي كاتوليك از قديم پايه‌گذاري كرده و براساس آن تاسيس شده بود، بويژه اصل احترام به دين اسلام، متناقض است.

اين بيانيه افزود: اين جنبش منتظر اصلاح موضعگيري پاپ است تا اين امر، خدمتي به منطق گفت وگو باشد كه پاپ فقيد يوحنا پولس دوم آن را بنا نهاده بود.

روزنامه "امروز" به نقل از "ميشل صباح" اسقف كليساي لاتيني قدس نوشت:
سخنان پاپ درباره اسلام، از يك مناظره ميان "مانويل دوم" امپراتور يونان و يك دانشمند ايراني درباره رابطه ايمان و عقل برگرفته شده است و سخنان پاپ در واقع سخناني بود كه مانويل در مناظره خود بيان كرده بود.

وي افزود: كساني كه همين بخش كوچك از سخنان پاپ را بدون توجه به كل سخنان وي برجسته كردند، هدفي جز ايجاد فتنه نداشته‌اند و مي‌خواهند واكنش شديدي را در جهان اسلام ايجاد كنند و چهره اسلام را هر چه بيشتر منفي نشان دهند.

             يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا